علائم اختلال پانیک یا هراس

1 0

دسته بندی: روانشناسی بازدید: 7012 تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۲۰

اختلال هراس یا پانیک هنگامی تشخیص داده می شود که فرد حملات غیر منتظره‌ای از وحشت را تجربه کند. البته در صورتی می‌توان گفت شخص مبتلا به پانیک است که حداقل چهار مورد از علامت‌های زیر را داشته باشد:

    تپش قلب، حس ضربان کوبنده در قلب یا افزایش سرعت ضربان قلب
    تعریق
    رعشه یا لرزیدن
    تنگی نفس یا احساس خواب آلودگی
    احساس خفگی
    درد یا ناراحتی در قفسه سینه
    حالت تهوع یا درد شکم
    احساس سرگیجه، عدم تعادل، سرخوشی یا ضعف
    احساس جدا شدن از خود یا واقعیت
    ترس از دست دادن کنترل یا یک عذاب قریب الوقوع
    ترس از مرگ
    تهوع یا احساس سوزن سوزن شدن
    لرز یا گرگرفتگی

علاوه بر این، حمله پانیک پس از یک ماه ترس مداوم ناشی از یک حمله دیگر یا عواقب آن مانند احساس نداشتن کنترل یا تغییر رفتار فرد برای جلوگیری از حمله رخ می دهد. لازم به ذکر است که حمله پانیک نمی تواند ناشی از مصرف مواد، بیماری یا اختلال سلامت روانی دیگری باشد.

روش‌های درمانی اختلال پانیک یا هراس
درمان شناختی – رفتاری (CBT) به بیماران یاد می دهد که بین افکار، عقاید و عملکردشان ارتباط برقرار کنند. CBT با تغییر الگوهای تفکر، باعث تسلط فرد بر هر فکری می‌شود که می‌تواند منجر به بروز اضطراب شود. یه این ترتیب فرد از حملات پانیک در امان می‌ماند. درمان اختلال پانیک ممکن است به افراد مبتلا کمک کند تا:

    دیدگاه‌های تحریف شده در مورد عوامل استرس زای زندگی، مانند رفتار دیگران یا وقایع زندگی را بهتر درک کند و با آن کنار بیایند.
    بیاموزند که با تشخیص و جایگزینی افکار مثبت به جای افکار استرس آور، احساس درماندگی خود را کاهش دهند.
    روش‌های مدیریت استرس و آرامش را یاد بگیرند تا در بروز علائم به آنها کمک کند.
    حساسیت زدایی منظم و قرار گرفتن در معرض درمان را به طور منظم در برنامه خود قرار دهند.
    دراین روش از آنها خواسته شده ریلکس کنند، سپس همه مواردی را که باعث اضطراب می شود، از ریز تا درشت تصور کند.
    قرار گرفتن تدریجی در معرض وضعیت واقعی زندگی توانسته است به مردم کمک کند تا بر ترس خود غلبه کنند.

داروهای مفید برای اختلال پانیک
بسیاری از داروها برای رفع اختلال پانیک مؤثر هستند. داروهای ضد افسردگی یکی از دسته داروهایی است که باید برای چند هفته برای از بین بردن علائم مصرف می شوند.

مهارکننده های برداشت انتخابی سروتونین یا SSRIها از طریق یک پیام رسان شیمیایی به نام سروتونین در مغز فعالیت می کنند. SSRI هایی که معمولاً برای اختلال هراس تجویز می شوند عبارتند از: فلوکستین (پروزاک)، سرترالین (زولوفت)، اسیتالوپرام (لکساپرو)، پاروکستین (Paxil) و سیتالوپرام (سلکسا).

SSRI ها همچنین در درمان اختلال هراس در شرایطی که همراه با اختلال وسواس، فوبیای اجتماعی یا افسردگی است، به کار می روند. هنگامی که بیماران برای اولین بار SSRI مصرف می کنند، ممکن است در ابتدا حالت تهوع، خواب آلودگی، اسهال یا عوارض جانبی جنسی را تجربه کنند. اما به مرور زمان علائم فروکش می کنند.

تنظیم دوز یا جایگزین کردن با یک SSRI دیگر نیز ممکن است این مشکلات را برطرف کند. بیمار باید در مورد تمام عوارض یا نگرانی های خود با پزشکش صحبت کند تا هر گونه تغییر لازم در دارو ایجاد شود.
بنزودیازپین ها، از جمله آلپرازولام (Xanax) و لورازپام (آتیوان) نیز ممکن است برای بیمارانی تجویز شوند که علائم حادتری از اختلال پانیک را تجربه می‌کنند. این داروها علائم را به سرعت کاهش می دهند و عوارض جانبی کمتری دارند. اما استفاده مکرر ممکن است منجر به وابستگی به دارو شود. این داروها برای بیمارانی که سوء مصرف الکل یا اعتیاد به مواد مخدر دارند، استفاده نمی شود.

هنگام مصرف دارو، لازم است به بیماران درباره عوارض جانبی احتمالی، دلایل منطقی در مورد نوع داروی تجویز شده و سایر داروها یا موادی که ممکن است با اثرات داروها تداخل داشته باشد، آموزش‌هایی ارائه شود. قبل از قطع مصرف داروی تجویز شده نیز باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

منبع : psychologytoday
اگر تمایل دارید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید، لینک زیر را کپی کنید و در محل مورد نظر قرار دهید.
(برای کپی کردن لینک، دست خود را روی کادر زیر نگه دارد و بعد کپی کنید)
علائم اختلال پانیک یا هراس
https://filesana.ir/article/158/view

نظرات کاربران

1399/11/16
امیدوارم کسی این مورد رو تجربه نکن خیلی بده.
فـایل سانا: اره واقعا
خیلی

نظرتان را ارسال کنید

فــــایــــل ســـانـــا

فـــايل ســـانا صرفا يک طرح کارآفرينی مشارکتی است که هدف آن درآمدزايی برای دانشجويان، دانش آموزان، محققان، کاربران اينترنتی و ... است.
با عضویت در فایل سانا، کسب در آمد اینترنتی خود را شروع کنید.

ثبت نام در سایت

ما قابل اعتماد هستیم!

تمامی كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی ثبت شده است.

درباره سایت

فایل سانا|سیستم همکاری در فروش فایل

فروش انواع فایل های قابل دانلود از جمله: مقاله، پروژه، پاورپوینت، گزارش کارآموزی، طرح توجیهی، نرم افزار، خلاصه کتاب و ...

09909994252 info@filesana.ir

با همکاری :

نماد اعتماد الکترونیک

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.